tirsdag 28. august 2012

Planlegging av tur til Disneyworld når ditt barn er autist...

Jeg er nå godt i gang med å forberede min sønn til USA turen vår:-) Flittig bruk av FANTASTISKE Youtube.com har gjort så han nå vet litt hva han går til... Vi har sett på "karuseller", forskjellige land o.s.v. av hva som finnes i Disney world, og som han nå kan tenke seg å prøve ut, JIPPI:-D

I forhold til de forberedelsene jeg gjør, har jeg blandt annet sendt en forespørsel via mail til Walt Disney World Resort vedr. tilrettelegging for barn med diagnoser i autisme spekteret, her er et utdrag fra svaret jeg fikk:

"Thank you for contacting the Walt Disney World® Resort. While we appreciate your interest, please know that a reduced rate for guests with disabilities or their companions is not currently offered on admission to our theme parks. We are pleased that you and your family will be vacationing with us and we appreciate your desire to make your visit as comfortable and enjoyable as possible. The Guest Assistance Card is a tool provided at all four WALT DISNEY WORLD Resort Theme Parks to enhance the service we provide to our Guests. It was designed to alert our Cast about those Guests who may need additional assistance. The intent of these cards is to keep Guests from having to explain their service needs each time they visit an attraction.The Guest Assistance Card is available to our Guests with non-apparent, special assistance needs. Depending on a Guest's need, this card may provide a variety of assistance such as allowing Guests to wait in a shaded area or providing admission to our attractions through auxiliary entrances, where applicable"

Jeg har også vært inne på forskjellige blogger både fra USA og her i NORGE, og det viser seg at ofte får de personene med GAC (the Guest Assistance Card) gå i "fastlane" køene, jeg har også blitt rådet til å ta med et skriv fra min sønns fastlege (er egentlig ikke nødvendig ifølge mailen fra Disney) Allikevel dette vil gjøre det enklere å få kortet d.v.s. jeg slipper å forklare, og det er alltid deilig;-) 



Så da er det bare å vente å se.... Krysser fingrene for at dette går i orden, og at turen for min sønn blir SUPER DUPER <3

<3 titti <3

4 kommentarer:

  1. Unnskyld hvis jeg høres veldig uvitende og rent fordomsfull ut... Men når jeg hører (lettere) autist så tenker jeg først og fremst på asperger. Og asperger har jo vanskelig for dette med mye/mange lyder og i det hele tatt mye som skjer på en gang? Hvordan fungerer det i forhold til sønnen din? Jeg tenker at hvis han reagerer mye på lyd så vil en slikt tur ikke være det morsomste han kan oppleve. Men altså, som sagt, jeg spør fordi jeg ikke vet og jeg håper for all del dere får en riktig nydelig og fin tur begge to! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen fare, du hører hverken fordomsfull ut eller veldig uvitende, jeg setter alltid pris på at mennesker spør, på den måten blir forståelsen for autister større, og verden blir forhåpentligvis et bedre sted:-) Min sønn har diagnosen atypisk autisme, og hvis du leser innlegget "Hva er atypisk autisme", så får du noen svar om hva diagnosen generelt sett er;-)
      Min sønn er overfølsom mot noen lyder & lys, og ja, mange mennesker, så forstår at dette kan få noen til å lure...
      Vi har nå drevet med forberedelse av dette i over et år, han har ALLTID hatt lyst til å besøke Jurasick Park & dinosaur "karusellen" i 2 av Disneylandene, så dette gjør det jo lettere.
      Vi har vært flittig brukere av Youtube (sett på filmer av hvordan det er der, hvordan "karusellene" går, menneske mengder, køer, lys-show m.m.), sett på bilder, snakket MASSE om det, og han er fremdeles fast bestemt på å dra, så da er det jo å krysse fingrene for suksess:-D Som du ser av innlegget, så har jeg også undersøkt rundt dette med tilrettelegging for autister, og det virker som det er tilrettelagt så godt det lar seg gjøre. Dette er også en tid på året som det IKKE er høysesong, og dette kalles planlegging, hehehe.
      Jeg er også forberedt på at han ombestemmer seg når vi er der, og det er jo ingen skam i å snu sies det,hehehe!
      Men som sagt, siden han har hatt lyst og ønsket seg dette i MANGE år (må bare nevne: nesten snakket hull i hodet på meg),tror jeg det gjør det MYE lettere, så får jeg nå ta det som det kommer;-) Vi er jo alle super mammaer og super pappaer, hehehe!!
      Takk for at du spør;-) .....Titti.....

      Slett
  2. Altså, sånn for å pirke litt, at noe er atypisk betyr bare, rent medisinsk, at man ikke helt vet hvordan en skal klassifisere det (eller noen ganger ens en gang hva det er). "Atypisk eksem", eller "atypisk utslett", er typiske ;) eksempler på dette.
    Flott at du (dere!) er kjent med dette med "nye plasser", "mye lyder", og så videre. Og kjempebra at du er forberedt på at dere kanskje må dra uten å ha fått prøvd så mye pga autismen hans. Altså, strålende (at du er forberedt på det)! Jeg mistenker at autister, akkurat som alle andre mennesker, har "gode" og "dårlige" dager? Så noen dager klarer han mye lyder, bråk og ukjente, nye steder/mennesker helt fint, andre dager er verre?
    Det blir helt sikkert en fin opplevelse for han, det høres ut som om du passer godt på han og har tenkt på -alt-! :)
    Flink du er. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:-D Det er som du sier, noen ganger har man dårlige dager, men de fleste er gode <3 og med forberedelse blir i alle fall min gutt, mye mye bedre til å takle utfordringene som kommer i hverdagen;-)

      Ved atypisk autisme betyr det, i forhold til mitt barns diagnose, at han hverken passet "perfekt" i en AS- (Asperger) eller barne autisme diagnose, så de måtte velge den som passet best til hans problemer og utfordringer, så det ble atypisk autisme.
      Jeg er også helt enig i denne diagnosen, etter å ha lest ALT jeg har kommet over, også av fagbøker. Jeg ville ikke at de skulle sette en "merkelapp" på min sønn, hvis jeg ikke mente det stemte overens med slik jeg oppfattet han. Generelt sett så kjenner foreldre sine barn best:-D (Og det er utrolig vanskelig for noen lærere e.l. å forstå dessverre.)
      Ved atypisk autisme har barnet ikke tilfredsstilt 1 eller fler av de 3 grunnlegende kriterier som er: gjensidig sosial interaksjon, kommunikasjon og restriktiv, stereotyp eller repeterende atferd.
      Dette ble VELDIG kort fortalt, men tror det forklarer litt, hehe, håper jeg i alle fall;-)
      Takk igjen, man gjør så godt man kan, hehehe, og lærer av sine feil (krysser jeg fingrene for).
      Takk, for at du spør:-D
      Klem til deg...

      Slett

Støtende kommentarer vil bli slettet...